15.04.2024, 21:37
Lilith w sztuce
Pełna wdzięku i powabu postać Lilith była również inspiracją dla wielu artystów. Jestem przekonany, że pozycja Lilith w horoskopie niekoniecznie musi oznaczać tylko i wyłącznie złą karmę czy rozmaite mroki duszy, może ona także stać się swoistym natchnieniem dla bardzo wielu artystów.
Alfred de Vigny (w horoskopie ma Lilith w trzecim domu) pisze o Lilith jako o duchu nocy, kochanicy Adama, rywalce i nieprzyjaciółce Ewy i jej dzieci. Victor Hugo dostrzega w niej najstarszą córkę Szatana, czarną duszę świata, dziką i wieczną czerń nocy, która reprezentuje najstraszniejsze fatum. Warto wspomnieć, że w horoskopie urodzeniowym Victora Hugo Lilith znajduje się w Lwie, znaku twórczej kreacji, w dokładnej koniunkcji z Medium Coeli. Anatole France poświęcił Lilith swoją nowelę pt. Thais, w której opisuje losy skruszonej nierządnicy z Egiptu. A. France ma w swoim horoskopie Lilith w kwadraturze do Neptuna. Dante G. Rossetti (Lilith koniunkcja MC w kwadraturze do Księżyca i Chirona) w książce pt. La Fille de Lilith opowiada o jej zemście na Adamie i Ewie. Również Johann W. Goethe poświęca jej miejsce w opisie Nocy Walpurgii. W jego horoskopie Lilith znajduje się w Pannie, w koniunkcji ze Słońcem i Medium Coeli. Postać Lilith pojawia się także w twórczości George’a Bernarda Shawa w dziele pt. Back to Methuselah. Również i on w swoim horoskopie ma aktywną Lilith, znajduje się ona bowiem w znaku Wagi – ucieleśnienia artyzmu, w piątym domu odpowiedzialnym za twórczość oraz w sekstylu do Słońca i Wenus, tworzy ona także opozycję z Jowiszem znajdującym się w jedenastym domu. Lilith jako Sabine/Lily pojawiła się też w The Skin of Our Teeth Thorntona Wildera (Lilith koniunkcja Merkury/Wenus). Opera Lulu również powstała w wyniku inspiracji mitem o Lilith. Jej autor, Alban Bergs ma swoim horoskopie Lilith w koniunkcji z Księżycem. Ponadto, George MacDonald w książce Lilith przedstawia wierny opis tego archetypu, na co z pewnością wpłynął fakt, że Lilith w jego horoskopie znajduje się w Rybach w sekstylu do Neptuna. Anais Nin (Lilith w koniunkcji z IC i kwadraturze na Marsa w pierwszym) nadała imię Lilith swojej bohaterce erotycznej powieści pt. Delta of Venus. Stephen Kings, który ma swoim horoskopie Lilith w opozycji do Marsa, poświęcił jej jedną ze swoich powieści pt. She. Archetyp ciemnej i demonicznej Lilith obecny jest również w mrocznej poetyckiej twórczości Charlesa Baudelaire’a. W jego horoskopie Lilith znajduje się w Wadze w opozycji do Wenus, Jowisza i Chirona w ósmym domu. Malarz Otto Dix przedstawia na swoich obrazach groteskowe wizerunki dziwek. Jego Lilith znajduje się w koniunkcji z ascendentem. Królowa Nocy z Zaczarowanego fletu Mozarta, która walczy przeciwko Sarastro ucieleśnia Czarny Księżyc w horoskopie kompozytora, znajduje się on bowiem w kwadraturze do Wenus. Vincento Bellini napisał powieść pt. Norma, w której główna bohaterka zdecydowała się zabić swoje dzieci, aby zemścić się na niewierności własnego męża. V. Bellini ma w swoim horoskopie Lilith w Lwie na szczycie ósmego domu w trygonie do Merkurego. W horoskopie Giacomo Pucciniego Lilith stoi w trzecim domu w koniunkcji z Merkurym i opozycji na Księżyc w Raku. Jego opera Turandot opowiada o księżniczce, która z zimną krwią skazuje królewiczów na śmierć, bowiem nie byli oni w stanie odgadnąć jej trzech zagadek. Główna bohaterka opery Salomé Richarda Straussa ma biblijny charakter i może być bliska Lilith. R. Strauss ma w swoim horoskopie Lilith w kwadraturze do Merkurego, a interesujący jest również fakt, iż na przełomie 1904 i 1905 roku, kiedy Strauss tworzył Salomé, tranzytująca Lilith znajdowała się w koniunkcji z Medium Coeli i kwadraturze do urodzeniowej pozycji Słońca. Azucena, główna postać opery Troubadour Guiseppe Verdiego (Lilith w midpunkcie Słońce/Wenus) kradnie syna Grafa, aby spalić go w zemście za to, iż on okrzyknął jej matkę czarownicą i później skazał na śmierć. W swoim obłędzie Azucena rzuca w ogień własne dziecko, zamiast syna Grafa. Opera ta powstała w 1852 roku, kiedy tranzytująca Lilith znajdowała się w koniunkcji z urodzeniową pozycją Księżyca w horoskopie Verdiego.
Ciemne strony Lilith zostają wyrażone tutaj w bardzo aktywnej wyobraźni artystów, tak więc pozycja Lilith w horoskopach twórczych ludzi niekoniecznie musi manifestować swoją demoniczną stronę.
Artyści bowiem potrafią transformować tę potężną, aczkolwiek nie zawsze uświadamianą energię na twórcze obszary.
Jej wpływ nie musi być w ich przypadku tak bolesny, jak u innych ludzi, którzy zazwyczaj obawiają się Lilith i tłumią ją, a przez to pozwalają jej manipulować własną duszą.
Pełna wdzięku i powabu postać Lilith była również inspiracją dla wielu artystów. Jestem przekonany, że pozycja Lilith w horoskopie niekoniecznie musi oznaczać tylko i wyłącznie złą karmę czy rozmaite mroki duszy, może ona także stać się swoistym natchnieniem dla bardzo wielu artystów.
Alfred de Vigny (w horoskopie ma Lilith w trzecim domu) pisze o Lilith jako o duchu nocy, kochanicy Adama, rywalce i nieprzyjaciółce Ewy i jej dzieci. Victor Hugo dostrzega w niej najstarszą córkę Szatana, czarną duszę świata, dziką i wieczną czerń nocy, która reprezentuje najstraszniejsze fatum. Warto wspomnieć, że w horoskopie urodzeniowym Victora Hugo Lilith znajduje się w Lwie, znaku twórczej kreacji, w dokładnej koniunkcji z Medium Coeli. Anatole France poświęcił Lilith swoją nowelę pt. Thais, w której opisuje losy skruszonej nierządnicy z Egiptu. A. France ma w swoim horoskopie Lilith w kwadraturze do Neptuna. Dante G. Rossetti (Lilith koniunkcja MC w kwadraturze do Księżyca i Chirona) w książce pt. La Fille de Lilith opowiada o jej zemście na Adamie i Ewie. Również Johann W. Goethe poświęca jej miejsce w opisie Nocy Walpurgii. W jego horoskopie Lilith znajduje się w Pannie, w koniunkcji ze Słońcem i Medium Coeli. Postać Lilith pojawia się także w twórczości George’a Bernarda Shawa w dziele pt. Back to Methuselah. Również i on w swoim horoskopie ma aktywną Lilith, znajduje się ona bowiem w znaku Wagi – ucieleśnienia artyzmu, w piątym domu odpowiedzialnym za twórczość oraz w sekstylu do Słońca i Wenus, tworzy ona także opozycję z Jowiszem znajdującym się w jedenastym domu. Lilith jako Sabine/Lily pojawiła się też w The Skin of Our Teeth Thorntona Wildera (Lilith koniunkcja Merkury/Wenus). Opera Lulu również powstała w wyniku inspiracji mitem o Lilith. Jej autor, Alban Bergs ma swoim horoskopie Lilith w koniunkcji z Księżycem. Ponadto, George MacDonald w książce Lilith przedstawia wierny opis tego archetypu, na co z pewnością wpłynął fakt, że Lilith w jego horoskopie znajduje się w Rybach w sekstylu do Neptuna. Anais Nin (Lilith w koniunkcji z IC i kwadraturze na Marsa w pierwszym) nadała imię Lilith swojej bohaterce erotycznej powieści pt. Delta of Venus. Stephen Kings, który ma swoim horoskopie Lilith w opozycji do Marsa, poświęcił jej jedną ze swoich powieści pt. She. Archetyp ciemnej i demonicznej Lilith obecny jest również w mrocznej poetyckiej twórczości Charlesa Baudelaire’a. W jego horoskopie Lilith znajduje się w Wadze w opozycji do Wenus, Jowisza i Chirona w ósmym domu. Malarz Otto Dix przedstawia na swoich obrazach groteskowe wizerunki dziwek. Jego Lilith znajduje się w koniunkcji z ascendentem. Królowa Nocy z Zaczarowanego fletu Mozarta, która walczy przeciwko Sarastro ucieleśnia Czarny Księżyc w horoskopie kompozytora, znajduje się on bowiem w kwadraturze do Wenus. Vincento Bellini napisał powieść pt. Norma, w której główna bohaterka zdecydowała się zabić swoje dzieci, aby zemścić się na niewierności własnego męża. V. Bellini ma w swoim horoskopie Lilith w Lwie na szczycie ósmego domu w trygonie do Merkurego. W horoskopie Giacomo Pucciniego Lilith stoi w trzecim domu w koniunkcji z Merkurym i opozycji na Księżyc w Raku. Jego opera Turandot opowiada o księżniczce, która z zimną krwią skazuje królewiczów na śmierć, bowiem nie byli oni w stanie odgadnąć jej trzech zagadek. Główna bohaterka opery Salomé Richarda Straussa ma biblijny charakter i może być bliska Lilith. R. Strauss ma w swoim horoskopie Lilith w kwadraturze do Merkurego, a interesujący jest również fakt, iż na przełomie 1904 i 1905 roku, kiedy Strauss tworzył Salomé, tranzytująca Lilith znajdowała się w koniunkcji z Medium Coeli i kwadraturze do urodzeniowej pozycji Słońca. Azucena, główna postać opery Troubadour Guiseppe Verdiego (Lilith w midpunkcie Słońce/Wenus) kradnie syna Grafa, aby spalić go w zemście za to, iż on okrzyknął jej matkę czarownicą i później skazał na śmierć. W swoim obłędzie Azucena rzuca w ogień własne dziecko, zamiast syna Grafa. Opera ta powstała w 1852 roku, kiedy tranzytująca Lilith znajdowała się w koniunkcji z urodzeniową pozycją Księżyca w horoskopie Verdiego.
Ciemne strony Lilith zostają wyrażone tutaj w bardzo aktywnej wyobraźni artystów, tak więc pozycja Lilith w horoskopach twórczych ludzi niekoniecznie musi manifestować swoją demoniczną stronę.
Artyści bowiem potrafią transformować tę potężną, aczkolwiek nie zawsze uświadamianą energię na twórcze obszary.
Jej wpływ nie musi być w ich przypadku tak bolesny, jak u innych ludzi, którzy zazwyczaj obawiają się Lilith i tłumią ją, a przez to pozwalają jej manipulować własną duszą.